יום שישי, 23 במאי 2008

המרחב הפתוח

היי לכולם, אתמול חוויתי חוויה בה אני רוצה לשתף את קוראות הבלוג שלי, הוזמנתי למפגש מורים , מנהלים , מפקחים , סטודנטים , כולם בעלי מכנה משותף אחד לפחות , נוגעים בנושא החינוך הוא בעל חשיבות עליונה עבורם . אני באופן אישי הופתעתי מן ההוויה שהיתה שם , ה"מרחב הפתוח" זוהי תיאוריית מפגש מסוג מאד מיוחד, הכוללת מספר כללים : "הפסקה" כך רוצים המנחים שנרגיש , אין כללים מיוחדים בהפסקה , להרגיש חופשי לדבר עם מי שרוצים ,לעבור משיחה לשיחה על פי התחושה האישית ,לתרום לכל שיחה אפילו מילה אחת בלבד, כשרוצים ללכת מותר אף אחד לא נמצא שם בכפייה . ברגע שקיבלנו את האות נתבקשו כל מאות האנשים שם לחשוב על נושאים בוערים בתחום ה"שינוי לו אנו מייחלים בחינוך" להגיע למרכז המפגש לכתוב נושא על דף ולהציע ליושבים לפתוח דיון על הנושא . כך עלו להם אט אט "מחנכים" רבים והעלו נושאים לדיון הלכו לשבת במעגל כסאות שהוכן מראש....אני הצטרפתי לשני מעגלים : הראשון שחברתי העלתה והוא מפתח הל"ב כדיספלינה מחייבת כדי לייצר הצלחות בתחום החברתי בבית הספר" ודיון נוסף "הרלוונטיות של התהליך החינוכי ערכי בבית הספר" . היה מעניין בשני המפגשים , מה שלי באופן אישי הפריע הוא שלמפגש הראשון בנושא מפתח הל"ב לא הגיעו שותפים רבים וכשמישהו התקרב ושאל מה הנושא שלכם, הסברנו בסבלנות והתגובות היו של מה זה מפתח הלב ? שמענו על זה משהו....זה כמו "תוכנית רצפים" ? זאת אומרת תוכנית ליבה חברתית ערכית עדיין לא הוטמעה מספיק , היא אינה קונצנזוס עדיין ,היא זקוקה להתנעה מרובה ולשווק מאסיבי , רב הזמן היינו עסוקות בלהסביר מה זה מפתח הל"ב במקום לדבר על חשיבותה , השפעותיה , ההצלחות שלה .לשמחתי היינו שתיים ,לא רק אני חושבת שזאת תוכנית מדהימה ומלאה בחשיבה וכוח עבור המחנכות ועבור הילדים , אני בטוחה שאם ילדי בית הספר שלנו היו יושבים בדיון הזה הם היו מצליחים להסביר כלכך יפה למה ה"מאסט"הזה להרתם לה בכל בתי הספר למרות העומס ,למרות הדרישה למצויינות ,קודם כל שנפשות הילדים הלומדים תהיינה רגועות ,מלאות אנרגיות טובות ,מועצמות ,מלאות הבנה לחוקים וכללים - לא כי המורה מבקש אלא כי בלעדיהם לא מתאפשרת למידה. בדיון השני הועלו שאלות ,אמירות , מעט ויכוחים האם לעבוד ערכית כי זה בא מבפנים ,או כי המפקח יבוא ויבדוק אותנו ....האם צריך שבראש הפרמידה תעמוד מפקחת "שחושבת ערכים" או מספיק שכך חושבת המנהלת וצוותה כדי להצמיח בית ספר ערכי ומחנך לאזרח עצמאי וטוב. כמובן שהנושאים הבוערים ביותר ומושכי האש היו מעמד המורה לאן? אופק חדש , גבולות בית ספר בית , הקשר עם המשפחה בבית הספר . לא הצטערתי שבאתי עם מה שלי באופן אישי היה חשוב לקדם, גם כשהרווחתי פרוטות בשנותיי הראשונות הייתי עסוקה תמיד באהבת הילדים ,בקשר עימם ומשמעותו ,בבבעירה הפנימית שלהם ללמוד וגם אם וכאשר יחולו שינויים לכאן או לכאן בשכר המורה ובמעמדו ,אני יודעת מדוע באתי הנה ולא אשכח זאת לעולם....כולי תקווה שמפגשים מסוג זה ימשיכו להתפתח וירחיבו את מעגלי ההשקה בין המשתתפים - לשבת בדיון עם מנהלת , מפקחת , כתבת חינוכית , סטודנט ערבי לחינוך זו הזדמנות נהדרת להפיץ את אמונתי בהשקעה המקסימלית בחברת הילדים, לשמחתי שפר עלי מזלי ואני עובדת עם צוות שמאמין בתוכנית , בערכיה ובכוחה....שבת שלום אבישג

אין תגובות: