יום ראשון, 16 בדצמבר 2007

נמחקו פרטים מזהים}תיעוד של מורה מיוחדת בבית ספרי}

v במסגרת תפקידי כ.... היעד המרכזי השנה שאני מובילה הוא טיפוח קהילת קוראים. אחת הפעילויות שתכננו בצוות היא: "הכנת רשימות ספרים בהתאמה לסוגיות חברתיות/דילמות מעולמם של הילדים בהלימה ובשילוב התוכניות בחינוך החברתי: מפתח הלב/כישורי חיים בחברה." את רשימת הספרים אנחנו מתכננות לצרף כל חודש למידעון להורים עם הסבר קצר ל הערך של החודש. בנוסף לספרים המומלצים ע"י מפתחי התוכנית אבקש מהמורות להוסיף ספרים שהן מכירות שקשורים לערך של החודש. אני צריכה את עזרתך שתנסחי לי כל חודש בקצרה הסבר על הערך כשהנמענים הם ההורים.
v במסגרת תפקידי אני נפגשת עם רכזת התוכנית "סיפורטרון" מקרן קרב. הפעילות מיועדת לכיתות א-ב ובפעילות הם ממחיזים ויוצרים בעקבות ספרים. הראתי לאחראית האזורית את תוכנית מפתח הלב, צילמתי לה את הערכים וביקשתי ממנה שלפחות אחד הספרים כל חודש יקושר לערך/מיומנות של אותו חודש. היא מאוד התלהבה כי אנחנו הבית ספר היחיד שמקשר את העשייה שלהם לתוכנית הלימודים הבית ספרית (מפתח הלב,יעד של התוכנית הבית ספרית בשפה) וכמובן הבטיחה שיתוף פעולה. אחת לחודש המדריכה שלהם תעשה גם הפסקה קוראת בו היא תקריא ותמחיז ספר שקשור לערך של החודש.
v הילדים בכיתה יודעים כמובן כל חודש מה הערך שלו ומאוד הפתיעו אותי בחיבור שלהם בין הערכים כשהצגתי להם את הערך של החודש וביקשתי מהם דוגמאות לשונות בכיתה,. האמת שאני אפילו לא חשבתי על זה כך. הם נתנו דוגמא לילדה שהיא נמוכה (שונות) ולא הצליחה לתלות את התמונה שלה בפינת ילד השבוע ואז ילד אחר שגבוה יותר עזר לה לתלות את התמונה (מעורבות חברתית). עוד דוגמא שהם נתנו הייתה של ילד שלא יודע לשחק כדורגל (שונות) והילדים שיתפו אותו ולימדו אותו איך לשחק (שיתוף והשתתפות). התובנה שלהם בשיעור הזה הייתה מדהימה החיבור בין הערכים מדהים: הם אמרו שהשונות עוזרת לשיתוף וההשתתפות כי כל אחד בעזרת מעורבות חברתית תורם מה שהוא יכול ואז לכולנו כיף בכיתה. מה דעתך על הילדים של הכיתה שלי? נראה לי שהם הפנימו את הנושא.
v השבוע התחלנו בתוכנית לימודים יוצר ויצירותיו להכרות עם ספריו של פאול קור. אחת הילדות הביאה את הספר "הפיל שלא רצה להיות פיל ". רוב הילדים הכירו אותו אבל הקראתי אותו בכל זאת. מיד כשסיימתי אחת הילדות אמרה:כנראה שהוא לא היה בשיעור של מפתח הלב. שאלתי אותה למה ואז היא אמרה "כי אז הוא היה יודע ששונות זה דבר טוב. לא חייבים להיות כמו כולם כדי שיהיה לך טוב."ואחד הילדים אמר "זה כמו הדוגמה שהראית לנו תמונה של כל הילדים אותו הדבר איזה משעמם זה."
v את יודעת שאני לא מעצבת גדולה אבל הדפים היפים של התוכנית בהחלט עוזרים לי בעיצוב הפינה של מפתח הלב. השבוע עשינו את הפעילות של הפרחים. צילמתי על נייר צבעוני וכל ילד קישט איך שהוא רוצה את הפרח שלו. אחרי שעשינו את הפעילות השלמנו ביחד את השיר ותלינו אותו במרכז. יצא קיר מקסים.

לסיכום אני רוצה להגיד לך שהתוכנית עוזרת לי להציף את הרגשות ואת ההתנהגויות והערכים הרצויים מתוך הדוגמאות והשיחה עם הילדים. אני מרגישה שאני מדברת מעט והם מיד מבינים וזה בא מהם ומופנם אצלהם. זה הרבה יותר טוב מדרך ההטפה של כך צריך לעשות וכך צריך להתנהג. את יודעת שאני לא כל-כך מתחברת לנושאים החברתיים אבל התוכנית עוזרת לי כי היא מאפשרת לי לזמן את השיח בכיתה והילדים משתפים פעולה בצורה מדהימה. הבעיה היא שאני מאוד נסחפת וכל פעילות של מפתח הלב בכיתה לוקחת לי בערך שעתיים כי כל הילדים רוצים להשתתף ולדבר וקשה לעצור אותם.

אין תגובות: