אני כידוע מחנכת כתה ד' , משל זהו הנושא שלנו כרגע בתחום הספרות , ....פתחנו את חוברת העבודה שלנו והמשל הראשון שפגשנו הוא "בת העורב והשועל"...קראנו את המשל ,שוחחנו על המסר הגלוי והסמוי שלו והנה מופיע הפתגם "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", תלמידיי שעסקו בפתגם זה במהלך כל השבוע האחרון...מאד שמחו "איזה יופי ,למדנו את הפתגם , אנחנו לא צריכים לגשת למילון לפרש ,לשאול את ההורים אנחנו "שוחים" בחומר"....הסתיימה לה ההתלהבות...והנה מגיע המשל "השועל והחסידה" התחלנו לדבר על המסר הסמוי של כבוד לחבר כשאני מארח אותו , למה שאני צריך לדאוג כדי שיהיה לו נוח ונעים הילדים פותחים את החוברת כדי לעבוד על המשל והנה פרק שלם אודות הכבוד: פתגמים- איזהו מכובד ? המכבד את הבריות", "אל תלבין פני חברך ברבים"....הילדים פשוט פרחו..."איך ידעת שבדיוק עכשיו נצטרך את כל הידע וההעשרה הזאת ? איזה יופי שהדברים מתקשרים למפתח הל"ב...אנחנו מכירים את כל הפתגמים , את כל צרופי הלשון הקשורים בכבוד, איזו חגיגה נפלאה היתה בכתה , תלמידיי הרגישו איך הדברים מתחברים להם , הספרות , עם כישורי החיים , עם מפתח הל"ב ,עם הזהירות בדרכים , עם הכבוד לחברים בל"ג בעומר באיסוף הקרשים המשותף , הם הרגישו בעלי ידע - בעלי כוח , למדו את המשלים בקלילות ונהנו מן ההקשרים שעשו אל מה שלמדו תחת ערך הכבוד. אכן התוכנית הזו כל כך רלוונטית , כלכך מתחברת לכל שאר הדברים שאנו ממילא עושים זה לטעמי הכוח שלה , זו לדעתי אחת הסיבות שהיא כל כך עובדת , החיבור הטבעי שלה עם כלכך הרבה תחומי דעת ונושאי לימוד, לשמחתי תלמידיי מחכים כלכך לעבוד בנושא המשל מפני שהם מרגישים
בעלי ידע , מה עוד צריכה מורה לבקש אם לא את חדוות הלמידה של תלמידיה ? , הסרט המצורף מתאר מכתב שכתבה תלמידתי לשועל , זו אחת המשימות שהתבקשו התלמידים לבצע....ללמד את השועל דרך ארץ ולקח, היא עשתה זאת בעזרת הפתגמים שלמדנו בעקבות ערך הכבוד ובשילוב נושא המשל, מקווה שתמצאו עניין....אבישג
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה