יום שלישי, 12 בפברואר 2008

רפלקציה על מה שעברנו בחמשת החודשים הראשונים לתוכנית

יום שלישי הוא יום "מפתח הל"ב אצלנו בכתה.מתחילים משעת מערכת ומקווים לסיים בשעתיים לעיתים אף יותר...{חברותיי מספרות שכך קורה גם אצלן...}אמרתי לילדים שאנחנו עכשיו ממלאים את "ארגז הכלים" בכתתנו.עברו חמישה חודשים של עשייה ואני רוצה שנבדוק יחד מה "שקע"...התחלתי עם שאלות מנחות כמו:מהם הערכים שלמדנו ולהתאים ערך לחודש עברי.לאחר מכן איזה ערך הכי דיבר אליך ולמה?כל מה שאמרו הילדים כתבתי על הלוח על גבי עלים נדבקים. לאחר מכן ביקשתי שיספרו במליאה על פעילות שעשינו לאילו ערכים כיוונו אותה ולאילו ערכים היא לקחה אותנו בסופו של דבר?במרכז הלוח הדבקתי את העלים שמתחברים לתוכנית באופן ישיר...ומסביב את הדברים שהם פועל יוצא שלה...למשל ילדה אמרה את הפתגם"במקום שאין אנשים היה אתה אדם"והסבירה שתפקיד לכל תלמיד משפר את איכות חיי הכתה וגם אם היא רואה ילד שלא מבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר היא את שלה עושה הכי טוב ,בתקווה שהוא ילמד ממנה ולא להיפך.ילד אחר אמר בעבודת צוות חובה לשתף פעולה, בהקשר לשיתוף והשתתפות, הבנות סיפרו שכשהלכו לקניון הן הרגישו אחריות להודיע לכולן,לחכות לכולן לדאוג שלכולן יש איך לחזור משם ואז אחת הבנות אמרה שמאד שימח אותה שחברתה מבנות העדה האתיופית צלצלה בצהריים והודיעה שתאחר ותגיע ישר לקניון זה נתן לה הרגשה של אכפתיות של מחוייבות לעשייה...על הלוח נכתבו דברים שלא נכתבו עליו מעולם כולם יחד...הילדים ביקשו לעשות "ענפים" בין העלים.שאלתי למה? אז הם הסבירו שהדברים קשורים זה לזה ...שהערכים בנויים זה על זה ותלויים זה בזה. אין נתינה ללא אחריות , אין מעורבות חברתית ללא נתינה , אין שונות ללא קבלה...הם הוסיפו שמצב הגיבוש הכתתי השתפר בזכות העבודה החברתית ,בזכות המקום שאנחנו נותנים למצב החברתי בכתה, אסיים בפתגם שכתבנו מעל כל העלים "דרך ארץ קדמה לתורה"היה מפגש מדהים מפרה ומעורר לדיון.

אין תגובות: