יום שבת, 16 בפברואר 2008

...דרך ארץ קדמה לתורה" תרתי משמע

זהו תיעוד של מחנכת כתה ב' בבית ספרי
אבישג, היום היה בכיתה שלי מקרה לא נעים שכמובן ישר חיברתי אותו למפתח הלב. בהפסקה ילדה רבה עם אחרת. ואז אחד הבנים שאל:מי שונא את ש'? היו 5 בנים שהצביעו וגם 3 בנות. מ' וש' השלימו בסוף ההפסקה אבל ש' כמובן מאוד נעלבה וסיפרה לי אחרי ההפסקה. אני בדרמטיות הפסקתי את שיעור תורה אמרתי להם לסגור הכל ושאנחנו עכשיו לא לומדים תורה אלא דרך ארץ כי "דרך ארץ קדמה לתורה". שאלתי אותם אם ההתנהגות שלהם מתחברת לערכים של מפתח הלב וכמובן שהם אמרו שלא כי מפתח הלב מלמד אותם איך להתנהג ביום יום ופה הם לא התנהגו יפה. אמרתי להם שזה כן מתקשר למפתח הלב כי אנחנו עכשיו נלמד מתוך המעשה הרע מה כן צריך לעשות. שאלתי אותם על איזה ערכים לא שמרתם? והם ידעו יפה להגיד שבגלל הרצון שלהם להשתתף ולהיות חלק מהקבוצה הם לא הפעילו שיקול דעת. הסבירו ששיתוף והשתתפות צריכים לחשוב במה משתתפים וחלק אמרו שהם חשבו שזה לא יפה אז הם לא השתתפו ולא אמרו שהם שונאים את ש' כי הם שמרו על מעורבות חברתית הם רצו לעזור לש' במצב שהיה קשה לה. לא רציתי שש' תצא פגועה מהעניין אז ניווטתי את זה להסחפות של הילדים ואמרתי שאני בטוחה שזה לא היה אישי וגם יכול להיות שאם היו שואלים אם שונאים ילד או ילדה אחרת היו ילדים שהיו מצביעים כדי להיות חלק וכמה זה לא טוב להסחף אחרי אחרים. התחלתי לשאול את הילדים שאמרו שהם שונאים: מה אתה שונא אצל ש' כמובן שאף אחד לא ענה הם התביישו והשפילו את המבט. . בקיצור הם היו בהלם. בכל מקרה מחר כל אחד מהילדים שהיו מעורבים יגיש לש' מכתב התנצלות אישי. אח"כ ליד השער פגשתי את אמא של ש' שאמרה שש' כבר הספיקה לספר לה וגם אמרה לה שעצרתי את כל השיעור וטיפלתי בזה מצוין והיא בכלל לא נעלבה מהילדים כי הסברתי לה שלא צריך להעלב ושזה לא אישי. בכל מקרה אני לקחתי את זה מאוד קשה ואני הולכת לחרוש איתם את הנושא
ואני מוסיפה שמה שמיוחד בסיפור הזה הוא אופן ההתחברות המהירה של המחנכת לתכנים ולערכים של מפתח הלב, זאת אומרת שהתוכנית מייד שימשה לה קרש הצלה. ברור שגם בימים עברו העניין היה מטופל בצורה רצינית , אך עצם העובדה שאין צורך מיידי לחפש "עזרה"במקורות מידע שונים כגון היועצת ,ספרים או מידע בנושא וכו' אלא אפשר מייד להתחבר לתוכנית ולשפה שהיא יצרה בכתה ,זה מה שמחזק את דעתי לגבי כוחה ומשמעותה .חשוב לציין שהייתי בכתה הזו ביום שישי יום לאחר המקרה, הילדים נתנו לש' מכתבי התנצלות מושקעים, היא סיפרה לי מה קרה ואיך המחנכת האהובה שלה עצרה שיעור תורה כדי לעזור לה...{היא גם ציטטה "שדרך ארץ קדמה לתורה"}חשתי שהסיפור חיזק את הכתה ולא להפך בזכות טיפולה המסור של המורה

אין תגובות: